Hoppa till huvudinnehåll

Brahms, Beach och Bartók

19.00 - fredag 15 februari 2019
Crusellhallen, Linköping


Föregående konsert Nästa konsert

Personligt piano i Crusellhallen!!

Inte sällan komponerade Brahms sina verk parvis, två verk av samma slag som var varandras motsatser. Så förhåller det sig med hans Tragisk uvertyr, som har ett lika gammalt syskonverk i Akademisk Festuvertyr. Den nu aktuella uvertyren är kanske inte så väldigt tragisk, den är snarare bara allvarlig.

Amy Beach hör till de mest betydelsefulla amerikanska musikpersonligheterna årtiondena runt förrförra sekelskiftet. Förutom att hon var en lysande pianist som debuterade som sextonåring och spelade alla de klassiska mästerverken, var hon också en förnämlig tonsättare. Hon var starkt inspirerad av Dvořák, som ju varit kompositionsprofessor i New York. Efter giftermålet tilläts hon bara ge en konsert om året, och då utan att ta betalt. Med tiden fick maken ge sig. Han insåg till slut hennes storhet.

Under andra världskriget flydde ungraren Béla Bartók till USA. Han var sjuk och svag, och under en sjukhusvistelse 1944 erbjöds han 1000 dollar för ett nytt orkesterverk till Bostonsymfonikerna. Han kände att han måste tacka nej, ett så stort arbete skulle han inte orka med. Men han kände sig starkare och några månader senare överlämnade han Konsert för orkester, hans sista och kanske bästa verk.

  • Terés Löf, piano. Foto: Emelie Kroon
    Terés Löf, piano. Foto: Emelie Kroon

Dela


Abonnemang

Förstklassiker

Fredagskonserter i Linköping

Abonnemang

Kortklassiker

Ny konsertserie i Linköping!

Hitta hit

Konserthuset i Linköping

Hitta hit, p-platser och kollektivtrafik.

Ditt besök

Priser i Linköping

Köpinformation och biljettpriser i Crusellhallen