Hoppa till huvudinnehåll

Älskad pianokonsert

19.00 - torsdag 4 november 2021
De Geerhallen


Föregående konsert Nästa konsert

Rachmaninovs andra pianokonsert med Yeol Eum Son


 

Sergej Rachmaninov och Igor Stravinsky, två ryska tonsättare, pianister och dirigenter med liknande bakgrund som komponerade under samma tid i musikhistorien. De var båda influerade av tidigare generationer ryska tonsättare, särskilt Pjotr Tjajkovskij och Nikolaj Rimskij-Korsakov, men kom musikaliskt att gå helt skilda vägar. Den bara några år äldre Rachmaninov fortsatte vara den ryska romantikens känslosvall trogen medan Stravinsky friskt experimenterade med tonalitet, rytmer och taktarter och kom att bli den musikaliska modernismens fader. De ryska tonerna ljuder under kvällens konsert dirigerad av Joana Carneiro till vardags chefdirigent för symfoniorkestern vid den portugisiska nationaloperan São Carlos och konstnärlig ledare för Symfoniorkestern Gulbenkian i Lissabon och med ständiga dirigentuppdrag i konsertsalar och operahus världen över. 

Esa-Pekka Salonens overture

Esa-Pekka Salonen är en internationell musiker av högsta rang mest känd som dirigent men vars nyskapande komponerande blivit allt viktigare. Helix för orkester är en orkesterkomposition i en sats som tonsättaren kallar ett overture-liknande stycke för festliga tillfällen. Verket beställdes av BBC Proms och är tillägnad dirigentkollegan Valery Gergiev och World Orchestra for Peace som uruppförde det i Royal Albert Hall i augusti 2005. Helix för orkester är en virtuos studie i gradvist snabbare tempo, Salonen beskriver det som ett nio minuter långt accelerando. Men när tempot accelererar förlängs taktslagen; hur långa tonerna ska vara. Tonsättaren menar att det endast är verkets relation till puls som förändras och inte nödvändigtvis tempot och att det därmed kan liknas vid en spiral eller spole, och därav namnet. En helix är en spiral i tre dimensioner,  en kurva som skruvliknande kränger runt en axel (liknande en spiraltrappa eller DNA-molekyl).

Rachmaninov och Pianokonsert nr 2

Sergej Rachmaninov (1873-1942) är mest känd för sina fyra pianokonserter, tre storslagna symfonier och för att vara en av 1900-talets stora pianovirtuoser med händer som han kunde sträcka över mer än en oktav och samtidigt spela ackord med fingrarna emellan. Han lämnade Ryssland vid den ryska revolutionen för att aldrig återvända men hemlandet lämnade aldrig hans musik.

Pianokonsert nr 2 blev 28-årige Rachmaninovs återkomst som tonsättare efter tre års depression och skrivkramp. Blockeringen hade orsakats av det förskräckliga mottagandet hans första symfoni fick 1897. Rachmaninovs musikaliska hjärta krossades, komponera kunde han inte och ju längre tiden gick desto svårare var det att komma igång.

I början av 1900 började Rachmaninov gå i hypnoterapi hos läkaren och amatörmusikern Nikolai Dahl. Terapin, med hypnos och suggestioner, pågick dagligen i mer än tre månader. Direkt efter behandling reste han på semester och kom hem med utkast till pianokonserten. Våren 1901 var första satsen färdig och det fullständiga verket framfördes i Moskva i november samma år med Rachmaninov själv som pianosolist.

Bästa klassiska verk

Pianokonserten gjorde stormande succé och är ett av hans mest populära verk. Dessutom har det av Classic FM utnämnts till det bästa klassiska verken någonsin. Det är ett lyriskt och vackert men ytterst svårt stycke musik, känt för kravet på nästan ofattbar virtuositet för att inte nämna att ackorden kräver enorm spännvidd på fingrarna. Kvällens solist är därför den koreanska stjärnpianisten Yeol Eum Son, känd för sin fingerfärdighet och sina höga placeringar i de främsta pianomästerskapen; Internationella Tjajkovskijtävlingen och Van Cliburn. Hon har världens konsertscener med de främsta orkestrarna och dirigenterna som arbetsplats.

Stravinsky och Petrusjka

Igor Stravinskij (1882-1971) skrev under sin karriär över 100 kompositioner, symfoniska verk, baletter, kantater och rekviem i en stilistisk mångfald som grundlade hans anseende som musikalisk revolutionär och han ansåg redan under sin livstid som 1900-talets mest inflytelserika tonsättare.

Ryska baletter

1909 träffades Igor Stravinsky och Sergej Djagilev. Djagilev, som samma år grundade Ryska baletten in Paris, bad honom skriva musik till en balett vilket resulterade i Eldfågeln 1910. Musiken, som har sina rötter i rysk senromantik men med tydliga impressionistiska inslag, blev Stravinskys stora genombrott. Djagilev beställde genast en ny balett som några år senare kom att bli Våroffer, 1913. Under samma tid arbetade Stravinsky på en pianokonsert inspirerad av den vilda rebelliska dockan Petrusjka, den ryska motsvarigheten kasperteaterns huvudperson Kasper. Djagilev menade genast att musiken skulle passa till en balett. Så redan i juni 1911 kom Ryska baletten att uruppföra Petrusjka. Musiken, koreografin och iscensättningen av Michel Fokine och med balettens ledande stjärna Vaslav Nijinskij i titelrollen skapade sensation. Baletten återuppförs fortfarande med jämna mellanrum och handlar om tre marionettdockor som som vaknar till liv på en ryskt dockteater på ett kallt snöigt torg i Sankt Petersburg. Ballerinan uppvaktas av den virile moren men älskas av den oansenlige narren Petrusjka. Ofta tolkas berättelsen som det ryska folkets situation under tsarens tid där Petrusjka blir den poetiska symbolen för den ryska folksjälen. Den energiska musiken, med tydliga inslag av rysk folkton, är harmoniskt och rytmisk komplex. Verket kännetecknas av det sk Petrusjkaackordet, tre toner som spelas tillsammans – polytonalt  - och är ett slags ledmotiv för huvudpersonen.

Stravinsky sammanställde ställde två sviter med musik ur baletten: en för piano, en för orkester.  År 1947 gjorde han en ny version av orkesterpartituret och är den som framförs under kvällens konsert. Konsertversionen består av fyra tablåer: 1 Petrusjka, ballerinan och moren väcks till liv av en trollkarl på en ryskt dockteater,  2 Deprimerad inser den förälskade Petrusjka att ballerinan är mer intresserad av den snygge men arrogante moren, 3 Moren dansar med ballerinan och förför henne och 4 Moren jagar Petrusjka och dödar honom med sin sabel - men Petrusjkas arga spöke hemsöker trollkarlen som väckt honom till ett liv där han enbart fick uppleva olycklig kärlek.

Med Eldfågeln, Petrusjka och Våroffer inleddes Igor Stravinskys internationella ryktbarhet, musik som också är hans mest kända och spelade verk.

Text av Catarina Ek

  • Yeol Eum Son Foto: Marco Borggreve
    Yeol Eum Son Foto: Marco Borggreve
  • Joana Carneiro Foto: Dr. Dave Weiland
    Joana Carneiro Foto: Dr. Dave Weiland

Dela


Abonnemang i De Geerhallen

Röd torsdagsserie

35% rabatt på ordinarie pris