Hoppa till huvudinnehåll

Beethoven & Martinsson

19.00 - torsdag 18 februari 2021
Inspelat i De Geerhallen, Norrköping


Föregående konsert Nästa konsert

Beethoven & romantisk sångcykel på digitala scenen

Förändrat biljettsläpp
  • Konserten spelas in. Sändningsdatum meddelas senare.
  • Alla abonnemang för 20/21 kommer att betalas tillbaka i sin helhet. Denna konsert ingår alltså inte i något abonnemang.   
  • Håll dig uppdaterad här på webbplatsen, i sociala medier och via vårt nyhetsbrev. Prenumerera på nyhetsbrevet här >>

Rolf Martinsson (f 1956) hör till de mest uppmärksammade svenska tonsättarna av idag, och musik ur hans enorma produktion framförs numera regelbundet runt om i världen, inte minst i Japan, USA, Kanada och Sydamerika. Vid sidan av komponerandet är han professor i komposition vid Musikhögskolan i Malmö. Som så många andra av hans sånger från senare år har Lisa Larssons röst varit den viktigaste inspirationskällan till ”Ich denke Dein”, hans opus 100 från 2014, en romantiskt klingande sångcykel med fem sånger till texter av de tyska romantikerna Goethe, Rilke och Eichendorff. Någon har hört undertoner av Gershwin i musiken!

 

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Symfoni nr 1 C-dur op 21
Adagio molto - Allegro con brio
Andante cantabile con moto
Menuetto: Allegro molto e vivace
Finale: Adagio. Allegro molto e vivace

Även om detta är Beethovens första symfoni, skriven 1799-1800, så är det förvisso inget trevande försök av någon nybörjare som känner sig för. Nejdå, Beethoven var redan känd som en av tidens främsta pianister och improvisatörer och hans kompositioner, däribland två pianokonserter, elva pianosonater och sex stråkkvartetter, hade uppmärksammats ordentligt.

Men å andra sidan ägnade han inte sin första symfoni de mest avan­cerade idéerna. Han gissade att orkestern han skulle få till förfogande bestod av ett för tillfället hopskrapat kollektiv, som inte skulle få tid att öva in några alltför nymodiga tankar. Hans farhågor besannades helt och fullt.

Urpremiären leddes av den böhmiske tonsättarkollegan Vranicky och framförandet har gått till historien som exempel på en riktigt dålig tillställning. Till dirigentens försvar kan dock sägas att uppdraget under en tid kastats fram och tillbaka mellan flera musikpersonligheter i Wien. Kritiken tyckte att symfonin trots allt bjöd på många nyheter och en hel värld av idéer. ”Men alltför många blåsinstrument kom till användning, så det lät mer som en blåskår än en orkester.”

Såhär tvåhundra år senare tycker vi att symfonin är både klar och konventionell, och uppenbarligen formad efter Mozarts och Haydns ideal – men här finns onekligen också en egen personlighet. Den framåtdrivande andan är inte lånad, den är omisskännligen Beethovens egen.

Öppningsadagiots tveksamhet över rätt tonartstillhörighet chockerade samtida kritiker – men sedan kommer den vanliga sonatformen, liksom i den andra och fjärde satsen. Menuetten är redan på väg att bli något annat; ett typiskt Beethoven-scherzo.

Stig Jacobsson

  • Lisa Larsson, sopran
    Lisa Larsson, sopran

Dela


AKTUELLT

Senaste nytt om konserterna

​Information om biljetter, abonnemang samt SONs digitala scen.

AKTUELLT

SONs digitala scen

Här hittar du alla konserter vi spelar online.