Hoppa till huvudinnehåll

Beethovens nia

19.00 - torsdag 10 december 2020
De Geerhallen, Norrköping


Föregående konsert Nästa konsert

Körsymfonin – den sista symfonin

Förändrat biljettsläpp
  • Lösbiljetter till denna konsert släpps så fort vi vet om salongen går att öppna för publik igen, med tanke på pandemin.
  • Om vi inte kan ta in publik kommer konserten, om möjligt, att visas på vår digitala scen, eventuellt med programändringar.
  • Se alla digitala konserter här: SONs digitala scen >>
  • Håll dig uppdaterad om biljettsläppet här på webbplatsen, i sociala medier och via vårt nyhetsbrev. Prenumerera på nyhetsbrevet här >>

 

1785 publicerade Friedrich Schiller sitt berömda Ode an die Freude, en dikt som med sitt budskap om broderskap talade direkt till de unga. Upplysningstidens ideal hade formulerats – och Franska revolutionen låg i startgroparna … Det förvånar inte att denna dikt inom några år hade tonsatts ett tjugotal gånger (bland annat av Schubert, senare skulle också Tjajkovskij göra det), så varför förvånas över att den tjugoårige ynglingen Beethoven från Bonn också skisserade en tonsättning. Men det skulle dröja trettio år innan han på allvar arbetade med sin sista symfoni. Hur skulle han motivera att en kör kommer in efter tre långa instrumentalsatser? En dag kom han på att låta barytonsolisten helt enkelt annonsera körinsatsen: ”Åh, vänner, inte sådana toner! Låt oss istället använda våra röster mer angenämt och glädjefullt!” Men när han väl kommit igång så använde han Schillers dikt fritt. Han plockade några fraser här och några där, tog om dem och ändrade ordningsföljden – och lämnade drygt halva dikten oanvänd.

I sin femte symfoni hade Beethoven skildrat den enskilde hjältens triumf, i nionde symfonin skildrade han hela mänsklighetens universella triumf – symboliskt skildrad genom att d-moll förvandlas till D-dur. Den 7 maj 1824 uruppfördes körsymfonin och det blev Beethovens sista offentliga framträdande. Hans totala dövhet gjorde att han bara hörde musiken inom sig, och att han ännu vände partiturblad när verket redan var slutspelat och publiken brustit ut i ovationer. Anade han att ”Song of Joy” skulle bli ett enat Europas ”nationalsång”?

  • Christina Nilsson, Katija Dragojevic, Michael Weinius, Henning von Schulman
    Christina Nilsson, Katija Dragojevic, Michael Weinius, Henning von Schulman

Dela


AKTUELLT

Välkommen!

Säsongen 2020/2021

AKTUELLT

Våra digitala konserter

Här hittar du alla konserter vi spelar online.