Hoppa till huvudinnehåll

Historien om en soldat

18.00 - onsdag 10 november 2021
De Geerhallen


Föregående konsert Nästa konsert

Spännande scenkonstverk av rysk folksaga


Årets stora samarbete mellan Norrköpings symfoniorkester och Östgötateatern behandlar den ständigt aktuella frågan om att sälja sin själ för pengar. Vad händer med själen när allt är till salu?  
 
Historien om en soldat är ett sceniskt verk med rytmisk och varierad musik av Igor Stravinsky som ska läsas, spelas och dansas. Orkesterensemblen består av sju musiker på fiol, kontrabas, fagott, kornett (eller trumpet), trombon och slagverk vilka Stravinsky insisterade skulle vara synliga på scenen. 

Verket tillkom under första världskriget när Stravinsky befann sig i Schweiz. Alla institutioner som ägnade sig åt musik hade slagit igen, men det fanns fortfarande kringresande teatergrupper – så varför inte skriva musik till en sådan? Stravinsky och författaren Charles-Ferdinand Ramuz, som skrev librettot, hittade historien om den ryske soldaten som byter sin violin mot djävulens bok i sagan Den försvunna soldaten och djävulen i samlingen Ryska folksagor. 

Historien om en soldat ställer frågan om hur vi ska leva våra liv och har ett tydligt budskap: Var inte girig - du kan inte få allt - och försöker du få allt kommer du att förlora allt. Stravinsky laborerar med rytmer och taktarter i en harmonisk men nästan rå tonklang i verkets marsch- och folkmusik. Fiolen, soldatens själ som besätts av djävulen, har en särskilt virtuos stämma med inspiration från den ungersk-romska resandetraditionen. Till prinsessans svit av tre danser hörs tango, vals och ragtime. Som spegelbild till prinsessans danser komponerade Stravinsky två koraler, när soldaten tillfälligt besegrar djävulen, i vilka finns referenser till 1700-talets barockmusik, dock mer ironiskt än vördnadsfullt. Finalsatsen - djävulens triumfmarsch - avrundas med olycksbådande slagverk - soldaten är förlorad. 

Verket kan ses som en berättelse om dåtidens Ryssland, den ryska revolutionen befriade folket från tsaren men kom att förvandlas till något helt annat och minst lika skrämmande i Sovjetunionen. Verket ska också ses mot bakgrund av det sociala och ekonomiska kaos som utspelades under första världskrigets fasor. 

Dirigenten Emil Eliasson, född 1989, har på kort tid etablerat sig som en av sin generations mest spännande svenska dirigenter. Emil Eliasson dirigerar också opera, i somras dirigerade han uruppförandet av Tebogo Monnakgotlas och Kerstin Perskis nyskrivna opera  Zebran  på Vadstena Akademin. 

  • Emil Eliasson Foto: Nadja Sjöström
    Emil Eliasson Foto: Nadja Sjöström
  • Igor Stravinsky
    Igor Stravinsky

Dela


Konserter

18.00 hos oss

En kortare, billigare konsertserie