Hoppa till huvudinnehåll

Ryskt möte

18.00 - onsdag 3 november 2021
Crusellhallen


Föregående konsert Nästa konsert

Rachmaninovs andra pianokonsert med Yeol Eum Son


Sergej Rachmaninov och Igor Stravinsky, två ryska tonsättare, pianister och dirigenter med liknande bakgrund som komponerade under samma tid i musikhistorien. De var båda influerade av tidigare generationer ryska tonsättare, särskilt Pjotr Tjajkovskij och Nikolaj Rimskij-Korsakov, men kom musikaliskt att gå helt skilda vägar. Den bara några år äldre Rachmaninov fortsatte vara den ryska romantikens känslosvall trogen medan Stravinsky friskt experimenterade med tonalitet, rytmer och taktarter och kom att bli den musikaliska modernismens fader. De ryska tonerna ljuder under kvällens konsert dirigerad av Joana Carneiro till vardags chefdirigent för symfoniorkestern vid den portugisiska nationaloperan São Carlos och konstnärlig ledare för Symfoniorkestern Gulbenkian i Lissabon och med ständiga dirigentuppdrag i konsertsalar och operahus världen över. 

Rachmaninov och Pianokonsert nr 2

Sergej Rachmaninov (1873-1942) är mest känd för sina fyra pianokonserter, tre storslagna symfonier och för att vara en av 1900-talets stora pianovirtuoser med händer som han kunde sträcka över mer än en oktav och samtidigt spela ackord med fingrarna emellan. Han lämnade Ryssland vid den ryska revolutionen för att aldrig återvända men hemlandet lämnade aldrig hans musik.

Pianokonsert nr 2 blev 28-årige Rachmaninovs återkomst som tonsättare efter tre års depression och skrivkramp. Pianokonserten gjorde stormande succé och är ett av hans mest populära verk. Dessutom har det av Classic FM utnämnts till det bästa klassiska verken någonsin. Det är ett lyriskt och vackert men ytterst svårt stycke musik, känt för kravet på nästan ofattbar virtuositet för att inte nämna att ackorden kräver enorm spännvidd på fingrarna. Kvällens solist är därför den koreanska stjärnpianisten Yeol Eum Son, känd för sin fingerfärdighet och sina höga placeringar i de främsta pianomästerskapen; Internationella Tjajkovskijtävlingen och Van Cliburn. Hon har världens konsertscener med de främsta orkestrarna och dirigenterna som arbetsplats.

Stravinsky 

Igor Stravinskij (1882-1971) skrev under sin karriär över 100 kompositioner, symfoniska verk, baletter, kantater och rekviem i en stilistisk mångfald som grundlade hans anseende som musikalisk revolutionär och han ansåg redan under sin livstid som 1900-talets mest inflytelserika tonsättare.

Petrusjka

I juni 1911 uruppförde Ryska baletten i Paris Petrusjka som skapade sensation. Baletten återuppförs fortfarande med jämna mellanrum och handlar om tre marionettdockor som som vaknar till liv på en ryskt dockteater på ett kallt snöigt torg i Sankt Petersburg. Ofta tolkas berättelsen som det ryska folkets situation under tsarens tid där Petrusjka blir den poetiska symbolen för den ryska folksjälen. Den energiska musiken, med tydliga inslag av rysk folkton, är harmoniskt och rytmisk komplex. Verket kännetecknas av det sk Petrusjkaackordet, tre toner som spelas tillsammans – polytonalt  - och är ett slags ledmotiv för huvudpersonen.

Stravinsky sammanställde två sviter med musik ur baletten: en för piano, en för orkester.  År 1947 gjorde han en ny version av orkesterpartituret och är den som framförs under kvällens konsert. Konsertversionen består av fyra tablåer: 1 Petrusjka, ballerinan och moren väcks till liv av en trollkarl på en ryskt dockteater,  2 Deprimerad inser den förälskade Petrusjka att ballerinan är mer intresserad av den snygge men arrogante moren, 3 Moren dansar med ballerinan och förför henne och 4 Moren jagar Petrusjka och dödar honom med sin sabel - men Petrusjkas arga spöke hemsöker trollkarlen som väckt honom till ett liv där han enbart fick uppleva olycklig kärlek.

  • Yeol Eum Son Foto: Marco Borggreve
    Yeol Eum Son Foto: Marco Borggreve
  • Joana Carneiro Foto: Dr. Dave Weiland
    Joana Carneiro Foto: Dr. Dave Weiland

Dela


Abonnemang i Crusellhallen

Kortklassiker

Succéserien i Linköping!