Misslyckad pjäs, lyckad uvertyr
1819 gavs Die Zauberharfe på Theater an der Wien, ett sagospel där en förtrollad harpa håller allt ont på avstånd. Den gavs nio gånger och glömdes sedan bort. Idag finns inte ens texten kvar. Men Schubert tyckte det vore synd om uvertyren skulle glömmas samtidigt med pjäsen, så när han fyra år skrev scenmusik till den lika misslyckade pjäsen om prinsessan Rosamunda, återanvände han den gamla uvertyren. Schubert är naturligtvis
också oerhört älskad för sina många sånger. Här framför vi fem av dem och som bevis på att de älskats i alla tider spelar vi dem i orkesterarrangemang från Brahms, via Reger och fram till Webern. Och solist är Östergötlands stolthet Camilla Tilling.
Lättillgänglig humoresk
Dirigenten Bruno Walter har i sina memoarer berättat om Mahlers fjärde symfoni 1902, då det blev en ”så häftig reaktion, att det nästan kom till handgripligheter mellan entusiaster och motståndare”. Ändå är just den fjärde symfonin den mest lättillgängliga av alla hans symfonier. ”Egentligen ville jag bara skriva en symfonisk humoresk”. Och visst finns här mycket värme och innerlighet. Den fjärde satsens sopransolo ger en naiv skildring av livet i himlen, mycket charmerande och oskuldsfull.
Premiärmingel!
Kom och premiärmingla från kl 17.30! Brassensemblen spelar i foajén.