Hoppa till huvudinnehåll

Information med anledning av coronapandemin

Föregående

Här hittar du vanliga frågor och svar samt uppdaterad information för att skapa trygga konsertbesök.

11 januari 2022

Regeringen har beslutat om att införa krav på vaccinationsbevis och avstånd mellan sittande sällskap vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar inomhus. Kravet på vaccinationsbevis och avstånd gäller från och med 12 januari.

Alla över 18 år som besöker SONs konserter ska visa upp giltigt vaccinationsbevis och legitimation. Undantag gäller personer under 18 år och personer som av medicinska skäl inte bör vaccinera sig. Vi arbetar kontinuerligt med att skapa trygga och säkra konsertbesök för både publik och personal, och följer de riktlinjer som gäller för tillfället.

Vi arbetar just nu för fullt med att anpassa våra salonger efter de nya restriktionerna.

Hämta vaccinationsbevis på covidbevis.se.

Vad händer nu?

Regelverket om avstånd begränsar kraftigt antalet platser i våra konsertsalar i Norrköping (386 platser) och Linköping (326 platser) och vi kan därför inte alltid garantera samtliga biljettinnehavare plats i den nya avståndsanpassade salongen.

För att kunna garantera avstånd mellan besökande sällskap kommer du som tidigare bokat biljett att tilldelas en ny plats och få en ny biljett skickad till dig. Endast den nya biljetten gäller. Salongen är indelad i ”ettor” och ”tvåor” och platserna är markerade. Ett sällskap på flera personer kan inte garanteras sitta bredvid varandra. Hela salongen kommer användas, det innebär även balkongerna för att kunna erbjuda platser till så många som möjligt att få uppleva konserten trots restriktioner. Alla förändringar som påverkar publiken till kommande konserter meddelas också direkt via sms eller mejl. Vi behandlar konserterna i kronologisk ordning. Tack på förhand för ditt tålamod.

Till familjekonserten Ludde B gäller fri entré men bokad plats, salongen är anpassad med avstånd redan vid bokning.

Kommer jag kompenseras för ändrad plats i salongen?

Nej, vi kompenserar inte för ändring av plats som sker på grund av myndigheternas bestämmelser om avstånd för tryggare konsertbesök. Vi förstår att det kommer påverka publikens upplevelse men vi måste följa regelverket om avståndsanpassad salong och önskar publikens förståelse. För dig som inte önskar gå på konsert med nuvarande restriktioner gäller öppet köp och pengarna tillbaka. Kontakta oss innan konserten via telefon eller e-post. Meddela vilken konsert, datum och i vilket namn biljetten köptes. Skicka e-post till biljettkassan >>

Återbetalning när vi avbokar er biljett.

Kunder som berörts av avbokningar kontaktas och pengarna för de återlösta biljetterna betalas tillbaka löpande. Observera att det kan ta upp till en månad för din återbetalning. På grund av rådande omständigheter med många avbokningar och öppet köp kan återbetalningen ta längre tid än vanligt. Har du inte fått din återbetalning inom en månad, kontakta kundservice på 020-51 51 20.

Vaccinationsbevis

Hämta vaccinationsbevis på covidbevis.se. Om du redan har ett covidbevis, säkerställ att giltighetstiden inte har gått ut. Ladda ner ett nytt vid behov och uppdatera så att det senaste är det du har tillgängligt. Publikvärdar verifierar vaccinationsbevisen med hjälp av skannrar vid yttre entrén.

För att delta vid evenemang krävs följande
  • Att du visar ett vaccinationsbevis utfärdat av E-hälsomyndigheten.
  • Att giltighetstiden för vaccinationsbeviset inte har gått ut.
  • Att det är ett vaccinationsbevis och inte ett testbevis eller tillfrisknandebevis.
  • Att du är vaccinerad med minst två doser av godkända vaccin enligt Folkhälsomyndighetens föreskrifter = två doser av Comirnaty (Pfizer/BioNTech), Spikevax (Moderna), Vaxzevria (AstraZeneca) eller en dos av Covid-19 Vaccine (Janssen).
  • Att det har gått minst 14 dagar sedan din sista dos (gäller ej tredje dos).
  • Att vi kan kontrollera din legitimation för att vara säkra på att vaccinationsbeviset tillhör dig. Utan legitimation kan vi inte bevilja entré till konserten även om du kan visa upp ett godkänt vaccinationsbevis.

Här hittar du frågor och svar om vaccinationsbevis på E-hälsomyndighetens webbplats (länken öppnas i nytt fönster)

Det går bra att visa ditt vaccinationsbevis antingen i mobilen eller utskrivet på papper. Observera att negativt covidtest eller tillfrisknandebevis inte är giltiga.

Tänk på: Om du har ditt vaccinationsbevis på papper, säkerställ då att din utskrift är tydlig. Vik inte pappret så att QR-koden förstörs och blir omöjlig att skanna. Vi är ålagda att verifiera ditt bevis digitalt.

Inför konsertbesöket
  • Om du är sjuk: Besökare som känner minsta sjukdomssymtom uppmanas stanna hemma i minst två dagar efter att symtomen gått över innan de besöker konsertlokalen. Kontakta biljettkassan före konserten för information om återbetalning av biljett. Även vi som jobbar i SON stannar hemma vid minsta symtom.
  • Kom i god tid: Vi ber publiken att komma i god tid för att undvika köbildning. Vi öppnar minst 1,5 timme innan konsert.
  • Kontrollera att ditt vaccinationsbevis är giltigt eller ladda ner ett nytt på covidbevis.se (länken öppnas i nytt fönster)
  • Ta med giltig legitimation, till exempel ett körkort, ID-kort eller pass. Ha vaccinationsbevis och legitimation redo vid entrén. Biljetten kontrollerar vi i nästa steg.
  • Kunniga publikvärdar: Det finns gott om konsertvärdar som kan visa vart du ska och hjälpa till att hålla avstånd. Värdarna har fått extra utbildning i nya säkerhets- och hygienrutiner.
  • Förtäring: I anslutning till varje konsert här på webbplatsen ser du vilken mat som finns att förboka. Dryck går att köpa på plats. Restaurangen följer rådande restriktioner om sittande servering och max antal i sällskap.
  • Vi erbjuder gratis munskydd - säg till en publikvärd om du vill ha.
  • Tvätta händerna: Handdesinfektionsmedel finns tillgängligt.
  • Hörhjälpmedel: Finns hos publikvärdarna och spritas efter användning.
Öppet köp

Öppet köp gäller fortsatt för samtliga biljetter så att den som är det minsta krasslig har möjlighet att avboka och få pengarna tillbaka. Självklart gäller det även den som med anledning av de nya restriktionerna inte längre vill nyttja sin biljett. Kontakta oss innan konserten via telefon eller e-post. Meddela vilken konsert, datum och i vilket namn biljetten köptes. Skicka e-post till biljettkassan >>

Jag har ännu inget vaccinationsbevis, och inte heller e-legitimation, hur gör jag då?

Du kan beställa vaccinationsbevis utan e-legitimation, men räkna med väntetid. Det är därför mycket viktigt att beställa bevis i god tid innan konsertbesöket. Du hittar blankett på E-hälsomyndighetens webbplats (länken öppnas i nytt fönster).

Du måste ha fått ditt vaccinationsbevis för att vi ska kunna bevilja entré till konserten.

Vad händer om jag inte har rätt till vaccinationsbevis eller inte får ett giltigt vaccinationsbevis i tid till min konsert?

Enligt myndigheternas regelverk kan vi då inte bevilja entré till konserten, och vi återköper i sådana fall din biljett. Vänligen kontakta kundservice 020-51 51 20 eller Skicka e-post till biljettkassan >>

Gäller vaccinationsbevis från andra länder än Sverige?

Är du vaccinerad i ett annat EU-land kan du visa EU:s digitala vaccinationsbevis. Även vaccinationsbevis från övriga länder som är anslutna till EU:s digitala vaccinationsbevis kommer att kunna verifieras. Här ser du listan på anslutna länder

Kommer information lagras om mig i samband med verifieringen?

Nej, informationen om dig och din vaccinationsstatus visas bara tillfälligt och lokalt i enheten som verifierar ditt vaccinationsbevis. Ingen information lagras.

Vill du inte gå på konsert? Se oss digitalt!

Vi lägger ut ett urval av våra konserter och kammarmusikprojekt på SONs digitala scen. Här finns konserter för både stora och små!
SONs digitala scen >>

Välkommen på konsert!

Vi samarbetar med Svensk Scenkonst för din trygghet.


Dela