Hoppa till huvudinnehåll

Musiker i fokus: Henrik Jon Petersen

Föregående Nästa

"Hörsalen var mitt andra hem". Möt vår förste konsertmästare Henrik Jon Petersen som är aktuell med en Mozartduo på SONs digitala scen.

17 mars 2021

Hej Henrik! Mozart nu igen. Hur slitstark är han egentligen?– Kanske snarare odödlig… Jag älskar Mozarts musik, den är så självklar och universell. Går rakt in i själva mänskligheten på något vis, och varenda ton han har skrivit är genial. Det ska oerhört mycket till för att få en överdos av detta.

Har du något barndomsminne av Mozarts musik?
– Jag spelade hans violinkonserter tidigt. Vi violinister och pianister är kanske lite extra priviligierade med många solokonserter. Jag var bara en tvärhand hög när jag med en av mammas strumpstickor ställde mig framför en högtalare och dirigerade en Mozartsymfoni. Pappa var framme med kameran. Det är en rolig bild, jag är väldigt seriös.

Apropå dina föräldrar - du är ju nästan uppvuxen i SON?
– Ja, min pappa var violinist här och mamma gick på varenda konsert, så jag fick höra Norrköpings Symfoniorkester redan i magen kan man säga… Sedan började jag spela tidigt med pappa. Hörsalen där SON höll till då var mitt andra hem, jag hängde med på det mesta och insöp orkesterkulturen. När jag var sådär en 14, 15 år vikarierade jag i orkestern för första gången. Ett par år senare var jag solist med SON, en Mozartkonsert förresten!

Minns du att du ens övervägt att bli något annan än musiker?
– Nja… Det var liksom självklart redan från början. Jag kom in på musikhögskolan direkt efter nian, därefter jobbade jag i Stockholm och tänkte väl inte att jag skulle tillbaka till Norrköping, men så blev ett intressant jobb ledigt, och på den vägen är det.

Ja, du är ju förste konsertmästare. Kan du förklara det jobbet lite kort?
– På scenen är det min uppgift att leda hela vårt proffslag att förverkliga dirigentens intentioner så samstämmigt som möjligt. Både med ett tydligt kroppsspråk under spelet och i dialog under repen. För att kunna fatta rätt intuitiva beslut i nuet krävs det en rejäl skopa närvaro och uppfattningsförmåga. Att spela bra på instrumentet är såklart A och O. Som konsertmästare har jag också många andra uppgifter utanför scenen som publiken aldrig ser, som att hålla i stämrep, stråkskrivning, programplanering och rekrytering och så vidare.

Den här Mozartduon spelar du ju med din hustru Sofia, som vi redan har presenterat här i Musiker i fokus . Hur är det att jobba med sin fru?
– Det är helt underbart, ett privilegium. Sofia har en musikalisk självklarhet och ett sant uttryck som få. Det är härligt och lättjobbat, för vi hittar alltid varandra direkt i musiken på ett självklart sätt och behöver inte orda så mycket om hur vi ska få fram det vi vill.

  • Musiker i fokus: Henrik Jon Petersen
    Henrik Jon Petersen. Foto: Björn Carlén

Dela


AKTUELLT

SONs digitala scen