Norrköpings Symfoniorkester medverkar traditionsenligt när det är festival i Konserthuset. Orkestern leds av schweizisk-australiska Elena Schwartz och gitarrsolist är den mycket uppmärksammade Jacob Kellerman. Det är ingen konventionell gitarrkonsert Kellermann tar sig an. Augenlider, Ögonlock, är skrivet för preparerad gitarr och orkester, och det är en lågmäld, glest knäppande och viskande musik. Bland attributen finns hårklämma, äggskivare och vatten.
Lisa Streichs fantasi kretsar gärna vid det visuella eller kroppsliga. När hon komponerade Mantel för två slagverkare och stråkar tänkte hon sig ensemblen som en kropp: stråkarna är huden, och slagverkarna skelettet. Verket Himmel är som en musikalisk målning av de föränderliga skyarna över oss. Med lätta penseldrag, där toner och klanger ger färger, målas en värld upp.
I Händeküssen inspirerades Streich av en passage i den döve Beethovens konversationshäften. ”Handkyssande är inte bra”, skrev han. Musiken är en drömd dans, där det bjuds upp med handkyssar. Men hur är det sen att dansa om man är döv? Orkestern är delad i två, vilket representerar höger och vänster fot, medan lyssnaren befinner sig i den döves hörselkanal.
Lisa Streichs originella partitur är som kartor över det ljudande. Musiken lägger sig ibland nära naturens eller stadens ljudvärldar, och komponerandet framstår då som ”ljudregi”. Hon ser det som att hon skulpterar med en orkester eller ensemble, och ur ljuden uppstår en sorts koreografi – som bjuder in inte bara lyssnaren, utan också åskådaren.
Program
STREICH Mantel
STREICH Himmel
STREICH Händeküssen
J STRAUSS Unter Donner Unt Blitz
STREICH Augenlider, gitarrkonsert