Hoppa till innehåll

mycket kultur som möjligt för barn och unga

16 oktober 2024

Från ax till limpa – det är arbetsgången för skol- och familjeföreställningarna på Norrköpings Symfoniorkester. Föreställningarna syftar till att visa upp hela orkestern och vikten av att alla musiker är med och bidrar till helheten, på samma sätt som ett samhälle som bara fungerar om alla samarbetar och respekterar varandra.

Norrköpings Symfoniorkester gör tre skolkonsertsveckor per år och spelar för låg-, mellan- och högstadiet samt gymnasiet. Målet med produktionerna är att alla barn och unga i Östergötland ska få komma på besök till De Geerhallen och orkestern minst en gång under sin skoltid.

– Barn och unga är vår viktigaste publik! Vi vill att så många barn som möjligt kommer hit till oss och upplever magin som uppstår när de tar plats i våra blå stolar i salongen, säger Maria Olofsson som är barn- och ungdomsproducent.
 
I ett samarbete mellan producent och musiker arbetas det fram allt från idé och manus till scenografi, kostym och slutligen att se till att den unga publiken kommer till konserthuset. Och idéer är det ingen brist på.

– Det finns hur många idéer och tankar som helst, både från oss och musikerna! Att skriva för barn och unga är fantastiskt men även utmanade då barnen visar direkt vad de tycker. Barn är snabba och ärliga i sin feedback och det är också det som gör det så himla kul, menar Maria Olofsson.
 

Alla är lika viktiga 

I produktionerna samarbetar man gärna med frilansande skådespelare, sångare och programvärdar av olika slag. Ett exempel är en av säsongens skolproduktioner med orkesterns kontrabasister i fokus, där också skådespelaren Åsa Forsberg medverkar i rollen som clownen Ester. I föreställningen visas kontrabasen upp enligt devisen ”är man stor och stark måste man också vara snäll” och Anna-Cecilia Bergman, Hanna Cronhjort och Maria Sandlund från orkesterns basstämma menar att de vill visa upp kontrabasens betydelse i orkestern och att det är mer än bara ett kompinstrument.  

– I orkestern spelar vi ju nästan hela tiden utan att folk kanske riktigt lägger märke till oss. Men är vi inte med så märks det med en gång, menar Hanna och Anna-Cecilia tillägger:

– Kontrabas är ett otroligt mångsidigt instrument. Man kan spela nästan vad som helst och det används inom alla genrer och typer av musik.

Föreställningen handlar om att alla är lika viktiga och att alla ska få vara med, vilket också är ett återkommande tema i skol- och familjeföreställningarna. Det handlar inte bara om vad man spelar, vem som skrivit vad eller hur instrumenten ser ut och låter. Det handlar även om värdegrund och att orkestern bara fungerar om alla samarbetar.

– Vi är noga med att hela orkestern visas upp. En orkester är uppbyggd lite som ett samhälle där samarbete och respekt för varandra är grundpelare. Man är olika men alla behövs och är lika viktiga, berättar Maria Olofsson. 
 

Skolproduktioner i landet

Några produktioner från de senaste åren är Sassa Brassa Mandelmassa med brassektionen i fokus, Ester letar orkester och barnoperan Hion om natten. Flera av de produktioner som tagits fram i huset har även spelats i andra orkestrar såsom Gävle Symfoniorkester och Helsingborgs Symfoniorkester. Maria Olofsson menar att det är viktigt att man kan låna av varandra och dela med sig.

– Vi har ju samma fantastiska publik och konkurrerar inte med varandra. Det viktiga är att så många unga som möjligt får ta del av så mycket kultur som möjligt! 

Text: Sara Lovisa Lagman