Hoppa till huvudinnehåll

Carmensvit på SONs digitala scen

15.00 - lördag 6 februari 2021
Inspelat i De Geerhallen, Norrköping


Föregående konsert Nästa konsert

På SONs digitala scen

Carmen på trekvarts timme – utan sångare, men med slagverk!  Den ryske kompositören Rodion Sjtjedrin nytolkade Bizets klassiska opera som balettmusik för stråkar och slagverk. Som tack blev han kallad respektlös av Sovjetstaten – men sviten blev Sjtjedrins mest framgångsrika verk. Senast SON framförde denna musik var vid två bejublade konserter på Kulturnatten 2015. Nu får du den igen - men på SONs digitala scen!

Information 
  • Med förbehåll för förändringar. Den här konserten har fått förändrat program och tid. Detta kan komma att ändras igen, beronde på händelser under pandemin.
  • Alla abonnemang för 20/21 kommer att betalas tillbaka i sin helhet. Denna konsert ingår alltså inte i något abonnemang.  
  • Håll dig uppdaterad om konserten här på webbplatsen, i sociala medier och via vårt nyhetsbrev. Prenumerera på nyhetsbrevet här >>

Program och medverkande

Rodion Sjtjedrin f 1932
Få verk har blivit så älskade som Georges Bizets (1838-1875) opera Carmen, men få operor har också fått sina undersköna melodier så ofta bearbetade för olika sammanhang. Det finns Carmensviter och -fantasier för snart sagt alla instrumentkombinationer, och potpurrier har skrivits för att olika instrumentalister skulle få visa upp sin skicklighet. Många versioner är usla och tidsbundna, andra är riktiga mästerverk, där en sentida tonsättare verkligen berättar om sin kärlek till Carmen.

1967 hade en balett succépremiär på Bolsjojteatern i Moskva. Koreograf var kubanen Alberto Alonzo och titelrollen dansades av den uppburna primadonnan Maja Plisetskaja, hustru till tonsättaren Rodion Sjtjedrin, som svarade för musiken. Han hade bestämt sig för att bygga sin balett på Carmen-motivet, och han kände att han då inte kunde komma förbi Bizets egen geniala musik. Samtidigt kände han stort behov av att göra något självständigt. Resultatet blev lysande. Hans förhållande till originalet är verkligen personligt, och den oväntade sättningen för stråkar och synnerligen rikhaltigt slagverk lyfte fram spännande vinklingar på Bizets många välkända melodier. Detta koncentrat på Carmen känns både fräscht och välbekant. Inte undra på att Sjtjedrins svit gått segrande över världen.

Anna Skryleva
Anna Skryleva växte upp i Moskva, där hon också fick en gedigen musikutbildning. Men hon har förlagt centrum för sin musikutövning i Tyskland, där hon främst arbetat vid olika operateatrar, och för närvarande är generalmusikdirektör i Magdeburg. Hon har också framfört operor på många andra platser, bland annat i Mexiko på Stockholmsoperan. Hennes operarepertoar är mycket omfattande, från klassiker som Mozart, via Rossini till Wagner och Weill, och med ett specialintresse för ryska romantiker.


Dela


Abonnemang i De Geerhallen

Ett stråk av lycka

Abonnera på konserter i Norrköping - spara 35%

AKTUELLT

Välkommen!

Säsongen 2020/2021

Abonnemang i De Geerhallen

Grön lördagsserie

Sex konserter - spara upp till 760 kr!

Abonnemang i De Geerhallen

Gul torsdagsserie

​Sex konserter - spara 725 kr!