Biljetter släpps 6 maj
Ingår i konsertserien Liten torsdag och Förstklassiker. Läs mer om abonnemang här.
Charlotte Sohy (1887-1955) är en av de kvinnliga tonsättare som från början hade stor framgång men senare glömts bort och sällan spelats. Hon skrev ofta under pseudonym, kanske för att det då var lättare att få sina verk framförda. Här får vi för första gången höra hennes musik klinga med Norrköpings Symfoniorkester.
På Beethovens tid var det vanligt att tonsättaren själv spelade solo och ledde orkestern från sitt piano. När den fjärde pianokonserten uruppfördes 1807, framförde Beethoven själv solostämman - han var ju en lysande pianist. Publiken blev dock lite förvånad då solisten, ovanligt nog, helt ensam inledde konserten. Många pianister tycker att dessa till synes enkla första takter hör till de svåraste att forma, men en vackrare inledning kan man knappast tänka sig. Andra satsen är också ovanlig i sin struktur. Det är en dramatisk dialog mellan orkester och solist. Tankarna kan gå till Orfeus, som med sin sång betvingar underjordens andar för att få hämta sin älskade Eurydike tillbaka till livet. Här leder solisten Simon Crawford-Phillips orkestern från flygeln, precis som på Beethovens tid.
Elgars Enigmavariationer blev tonsättarens första stora framgång. En kväll satt han vid pianot och improviserade kring ett vackert tema. Lite på skoj frågade han sin fru vilken av deras vänner hon tänkte på när han spelade temat på ett visst sätt. Allt växte ut till ett stort orkesterverk med 14 variationer. Han dedicerade stycket till ”my friends pictured within”. Varje variation fick en liten bokstavssignatur som gav en viss ledtråd till en särskild person. Den mest kända och kanske den vackraste variationen har titeln Nimrod, och har använts separat i många olika sammanhang.
Program
Charlotte Sohy Danse mystique
Ludwig van Beethoven Pianokonsert nr 4 (Konsert för piano nr 4 G-dur)
Paus
Edward Elgar Enigmavariationer