Två mycket olika musikstycken. Det ena komponerat av en tonåring, för exakt 250 år sedan. Och det andra, nyskrivet av en man som i år fyller 80 år. Ett där symfoniorkestern står i fokus. Ett där orkestern får sällskap av recitatörer och sångare. Men båda verken för oss mellan mörker och ljus i kvällens konsert.
Patrik Ringborg dirigerade 2019 Kungliga Filharmonikerna i uruppförandet av Daniel Börtz Sinfonia 13, tillsammans med just de skådespelare och sångare som står på scenen i kväll.
– Det här blir det andra uppförandet, och det känns underbart. Särskilt som Daniel fyller 80 år just i år, säger Patrik Ringborg.
En mentor i Espmark
Sinfonia 13 ingår i en trilogi där de två första delarna är operan Medea (som uruppfördes 2016 med Patrik Ringborg som dirigent) och körstycket I mörkret av röster.
–Temat i trilogin är frågan vad vi människor gör med den värld som är oss given, säger Patrik Ringborg. Och denna tredje del handlar bland annat om några av de gräsligheter som ägt rum ungefär de senaste 100 åren.
Texterna i Sinfonia 13 är hämtade ur diktsamlingen Skapelsen av poeten, romanförfattaren och akademiledamoten Kjell Espmark (1930–2022). Han var med vid repetitionerna inför uruppförandet. Kjell Espmark betydde mycket för Patrik Ringborg, som själv är utgiven översättare, bland annat av lyrik.
– Kjell var något av en mentor för mig. Jag har bland annat översatt tysk lyrik till svenska. Han gav mig många tips, och korrekturläste min bok. Jag har även översatt Sinfonia 13 till tyska.
Jag ville lägga mitt ålderdomliga ord
i era drömmar, utan att väcka er. Viska:
Skapelsen är ännu ofullbordad.
Och det är er den hoppas på.
Ur Sinfonia 13: text från dikten Ordet i diktsamlingen Skapelsen av Kjell Espmark
Sinfonia 13 är Daniel Börtz största och längsta symfoni. Den omfattar tre satser på 20 minuter var, för stor symfoniorkester, två recitatörer samt tre sångsolister. Texten är alltså mycket central i verket. Precis som i en opera förstärker musiken texten.
Men man kan också vända på det, säger Patrik Ringborg. Daniels musik skulle inte ha blivit som den blev om han inte berörts av texterna. Musiken är allt från skir och kammarmusikalisk till drabbande och monolitisk.
Tar livet på allvar
Daniel Börtz slog igenom på 1960-talet, och komponerar än. Han har just färdigställt sin femtonde symfoni, och så sent som i våras uruppförde Norrköpings Symfoniorkester hans Double Concerto for One. Han har också skrivit många operor, och är kanske särskilt känd för Backanterna, som han skapade tillsammans med Ingmar Bergman. Patrik Ringborg ansvarade redan 1991 för den musikaliska instuderingen. Börtz hör fortfarande till de svenska tonsättare som spelas mest.
Daniel Börtz är en man som tar livet på stort allvar, enligt Patrik Ringborg. Detsamma gäller för texterna i Sinfonia 13.
– Och så ligger de i tiden. På ett djupare plan blir förstås texterna om världskrigen mer aktuella när det är krig i Ukraina. Och texter om varför människan finns till blir viktigare när kulturen attackeras av dem som tycker att kulturen inte har något egenvärde om den inte lönar sig.
Patrik Ringborg är också full av lovord för hur skådespelarna och sångarna hanterar verket.
– Stina Ekblad är oändligt kunnig och fantastisk på att läsa lyrik. Kontrasten till Hannes Meidal är extra spännande. Han är yngre, men är en gammal själ och en person som arbetar mycket med ordet och skriver egna pjäser och bearbetningar. Han angriper ordet inifrån. De fungerar väldigt väl tillsammans.
”All musik har en gång varit ny”
Musiken i Sinfonia 13 kan liknas vid känslomässiga ytterligheter – lika vacker och lika allvarlig som den text den inspirerats av. Att para ihop denna symfoni med ett annat musikstycke var något av en utmaning. Men till slut föll valet på Mozarts Symfoni nr 25 – numera allmänt känd som titelmelodin till Milos Formans flerfaldigt Oscarsbelönade film Amadeus.
– Den 25:e symfonin kallas för lilla g-mollsymfonin, i motsats till den stora, med nummer 40, berättar Patrik Ringborg.
Det här är dramatisk musik. Och Amadeus handlar om ett liv som slutar tragiskt, alltför tidigt.
Mozart var bara 17 år när han skrev sin 25:e symfoni för 250 år sedan. Han bodde då fortfarande i Salzburg, en stad som han avskydde djupt. Det här var precis när stilriktningen Sturm und Drang (storm och längtan) såg dagens ljus. Det handlade om tvära kast mellan starka känslor, individualism och frihet och det hörs i den här musiken.
– Huvudtemat i första satsen skapar en oro som passar bra till den musik vi hör efter pausen i Sinfonia 13, tycker Patrik Ringborg.
Henrik Marmén, konstnärlig chef för Norrköpings Symfoniorkester, påminner om att det är en viktig uppgift för orkestern att framföra det allra bästa av den musik som skrivs idag, och som speglar vår egen tid. Sven-David Sandströms opera Livets bok som spelades förra säsongen var ett sådant verk, Daniel Börtz Sinfonia 13 är ytterligare ett.
All musik har en gång varit ny, och all ny musik har blivit omdebatterad av sin samtid, säger Henrik Marmén. De verk som lyckats fånga sin tids glädje och sorg, nyfikenhet och otålighet, har gått till historien och blivit klassiker.
Text: Maria Hovberg