Stigar, Rötter
Så här beskriver kompositören Emil Alsenfors sitt verk.
Stigar, Rötter bygger på en idé om en potentiell musik, om vilken väg musiken väljer att gå och vilka vägar som överges. Musiken splittras och återförenas i både klang och rum, och skuggas av sig själv.
Emil Alsenfors
Inskription för symfoniorkester
Så här beskriver kompositören Love Carbin sitt verk.
Inskription är ett verk som utforskar rörelse. Jag har intresserat mig rörelsen som finns i bakgrunden av orkesterns klanger. Vad händer när musikernas rörelserna blottläggs? Kan man föreställa sig o-musikaliska rörelser, som en smekning eller ett slag, iscensatta med instrument? Detta har varit målet, att låta musikerna utforska spänningsfältet mellan rörelsen och det ljudande. Drömmen i detta är att blottlägga något levande. I Inskription är orkestern inte längre bara en ansamling instrument, utan förtätat liv på scen.
Love Carbin
Saudade a Mourning and Yearning Journey for Symphony
Så här beskriver kompositören Amalia Garay Lukács sitt verk.
”Saudade” är ett portugisiskt och galiciskt ord som beskriver ett känslomässigt tillstånd av melankolisk eller djupt nostalgisk längtan efter en älskad men frånvarande person eller sak. Jag upptäckte ordet för några år sedan när jag började lyssna på bossa nova- och choro-musik, som i den brasilianska kulturen ofta uttrycker djup smärta och sorg.
Det här stycket försöker, enligt min mening, illustrera en av de mest paradoxala och komplexa känslorna i samband med migrationsupplevelsen: att vara rotad på två olika platser, aldrig riktigt komplett eller helt tom. Orkestern hjälper oss att navigera genom minnets och rötternas betydelse för identitetsskapandet genom att ge oss en blandning av texturer och några teman som har hållit mig sällskap under de senaste åren i Sverige.
Amalia Garay Lukács
Apokalyps och återfödelse från en singularitet
Så här beskriver kompositören Viktor Semius sitt verk.
Stycket börjar i en molnig, bullrig och disharmonisk värld som förvränger sinnena. Högre krafter, som strävar efter ren harmoni, ser denna kaotiska värld som ett misslyckande
och beslutar sig för att utplåna den. De försöker komprimera världen till en oändligt liten punkt men världen gör motstånd. Efter en flera rundor av detta så lyckas de till slut
pressa ihop den - men precis innan den helt försvinner helt, exploderar den ut ur punkten. Ur explosionen återuppstod världen - men denna gång i fullständig harmoni,
formad av kraften i sitt eget motstånd.
Viktor Semius
Eltamin
Så här beskriver kompositören Aurélie Ferrière sitt verk.
Eltamin är en studie av orkestern.
Toner framträder och utvecklas för att långsamt skapa flera ljudplan som berättar historien om en stjärnas (Gamma Draconis) liv.
Aurélie Ferrière
Naturlyrik för orkester
Så här beskriver kompositören Elias von Proschek sitt verk.
En talgoxe sjöng ensam på min innergård i Malmö i februari, med en vältrafikerad bilväg som fond. Verkets första två minuter tar sin utgångspunkt i en transkription av den
upptagningen. Genast jag försökte återge ljudbilden i orkesterformat började den leva ett eget liv och vävas samman med material som klingar från andra tider, däribland en
melodisk fras lånad av 1300-talsmästaren Guillaume de Machaut. Det hela utvecklar sig som en symfonisk fantasi som driver mot en antydd slutpunkt – men lika fort som den
skymtas är den försvunnen.
Elias von Proschek